مقدمه

خداوند متعال اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ و اهل بیت آن حضرت را بر همه مسلمانان واجب کرده است؛ از آنجا که اطاعت، از اعتقاد و اعتقاد، از محبت و محبت، از شناخت سر چشمه می گیرد، شناخت معصومان ـ علیهم السلام ـ، نقش مهمی را در ایجاد اعتقاد و محبت و در پی آن، اطاعت هر چه بیشتر نسبت به این انوار مقدس ایفا می کند. این شناخت از راه های گوناگونی قابل تحصیل است؛ مطالعه اندیشه ها و سخنان بزرگان دینی ـ که عمر خویش را صرف شناخت دین و پیشوایان دین کرده اند ـ درباره ابعاد شخصیتی معصومان ـ علیهم السلام ـ یکی از راه های تحصیل این شناخت است.

در این مقاله با توجه به نامگذاری امسال به نام مبارک «پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ»، در جهت شناخت جلوه هایی از کمالات و ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ، پای سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیة الله خامنه ای ـ حفظه الله ـ می نشینیم. آنچه در پی می آید، گزیده ای در خور تأمل از اندیشه ها و سخنان این دو سلاله پاک رسول الله ـ صلی اللّه علیه وآله ـ است که در دو بخش می آید:

الف. پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در اندیشه و کلام امام خمینی ـ قدس سره ـ؛

ب. پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در اندیشه و کلام مقام معظم رهبری ـ حفظه الله ـ .

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، سخنرانی ها ، ،


ادامه مطلب
پرسش
چرا حضرت محمد (ص) اجازه داشتند که بیش از چهار زن بگیرند؟ لطفا دلیل بیاورید.
 
پاسخ اجمالی

موضوع ازدواج و تعداد همسران پیامبر اسلام (ص) بسیار مورد سؤال قرار گفته است، اما باید گفت:

 اولا؛ پیش از آن که حکم حرمت ازدواج بیش از چهار زن نازل شود، همه زنان آن حضرت به عقد ایشان درآمده بودند.

 ثانیا؛ ازدواج های پیامبر(ص) برای اهداف والایی مثل نجات برخی از زنان (سوده و ام حبیبه دختر ابوسفیان) از افتادن در دامن قبایل کافر و مشرک، تحکیم روابط با قبایل بزرگ عرب و جلب حمایت آنان (ازدواج با عایشه و حفصه)، حفظ مقام و آبروی بعضی از زنان با شخصیت (زینب بنت ججش)، جبران زحمت ها و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان آنان (ام سلمه)، باطل کردن حکم جاهلی در باره همسر پسرخوانده (زینب بنت جحش)، آزادی اسیران جنگی و تحکیم مبانی اسلام در قبایل غیر مسلمان (جویریه و صفیه) و... بوده است.

 شاهد ما آن است که همه همسران پیامبر اسلام(ص)، جز عایشه، زنانی بیوه و سالخورده بودند.

 از آنچه ذکر گردید می توان فهمید که اگر خداوند به پیامبرش اجازه ی ازدواج با بیش از چهار زن را داده است، برای مصالح مهمی بوده است که به آنها اشاره گردید. علاوه این قانون به کسی این اجازه را داده است که از آن سوء استفاده نخواهد کرد و شاهد ما رفتار و زندگی آن حضرت است که علی رغم امکان ازدواج با دختران زیبا روی، به زنان سالخورده اکتفا فرمود. پس به دلیل مقام والای پیامبر اسلام(ص) و مصالحی که در کار بوده، بعضی از احکام و اختیارات به آن جناب اختصاص داده شده که از جمله آن اجازه داشتن بیش از چهار همسر بوده است.


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، پرسش و پاسخ ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:چهار همسر,محمد,همسر, | 17:3 | نویسنده : منا هادوی |
زیارت به معنای برخورد و دیدار حضوری هم درباره افراد زنده به کار می رود و هم درباره اموات، از مشتقات کلمه زیارت مواردی در قرآن به کار رفته، و مواردی نیز با وجود به کار نرفتن هم خانواده های کلمه یاد شده درباره مسائل مربوط به زیارت قبور صحبت می کنند.

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:زیارت,رسول,قرآن,پیامبر, | 16:59 | نویسنده : منا هادوی |
«اي رسول خدا! همه چيز براي مهماني آماده است. پيامبران و ملائكه به استقبال آمده‌اند؛ آيا آماده‌ايد؟» فرمود: «نه. امّتم چه مي‌شوند؟»

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، داستان ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:شفاعت,امت,آرزو,پیامبر,رحلت, | 16:56 | نویسنده : منا هادوی |
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در آخرین لحظات زندگى وصایایى به شرح زیر به پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) نمود:
 
1. براى او دعاى خیر كند.
 
2. او را با دست خود در خاك قرار دهد.
 
3. پیش از دفن در قبر او وارد شود.
 
4. عبایى را كه به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى كفن او قرار دهد.(1)
 
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) كه همه اموال منقول وغیر منقولش را به حبیب خود بخشیده بود، در مقابل فقط یك عبا مطالبه نمود و آن را مستقیماً طلب نكرد، بلكه به وسیله حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تقاضا كرد.(2) آنگاه پیك وحى فرود آمد وكفن بهشتى از سوى پروردگار از بهشت آورد.
 
ام ایمن وام الفضل (همسر عباس) پیكر مطهر حضرت خدیجه(س) را شستشو دادند و براى آخرین بار وداع كردند.(3)
 
پیامبر(صلی الله علیه و آله) رحمت نخست با عباى خود او را كفن كرد، آن گاه كفن بهشتى را بر روى آن قرار داد. حضرت خدیجه سلام الله علیها در آن لحظات آخر در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها ابراز نگرانى كرد، اسماء بنت عمیس تعهد نمود كه در شب زفاف او به جاى خدیجه(سلام الله علیها) نقش مادرى ایفا كند.(4)
 
 
پی نوشت ها:
1.ابن حجر، الإصابة، ج 4، ص 275.
2. سیلاوى، الأنوار الساطعه، ص 375.
3. شرهانى، حیاة السیّدة خدیجه، ص 282.
4. محلاتى، رباحین الشریعة، ج 2، ص 412.
 

موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، ،


تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:وصیت,حضرت خدیجه (س),خدیجه,وصیت, | 16:50 | نویسنده : منا هادوی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • انیمیشن گلکسی