انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما خودمان را تزکیه کنیم، نفوس خودمان را صفا دهیم و نفوس خودمان را ازاین ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد ، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق.

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، دیدگاه ها ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 22 شهريور 1395برچسب:بعثت,دیدگاه امام خمینی (ره),خمینی,طغیان,نفوس, | 15:54 | نویسنده : منا هادوی |

از همان قرن‌های ابتدایی اسلام تاکنون، محدثان و سیره‌نویسان شیعه و سنی، تاریخ زندگانی پیامبر اسلام را کتابت کرده‌اند. حاصل کار این گروه، آثار فراوانی در باب سیره و تاریخ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، بوده که البته در پاره‌ای موارد، اختلافاتی بین نوشته‌های موجود دیده می‌شود. تلاش ما در این نوشتار این است که خلاصه‌ای از حوادث مهم زندگی آخرین پیامبر خدا، - پیام‌آور رحمت و مهربانی - را بر اساس منابع معتبر، عرضه نماییم.

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زندگی نامه ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 ارديبهشت 1395برچسب:قطره ای از دریا,پژوهش,زندگانی,پیامبر,اکرم, | 10:41 | نویسنده : منا هادوی |

خداوند مهربان برای هدایت آدمیان به ایشان نعمت عقل عطا فرمود تا بتوانند حق را از باطل و نیکی را از بدی تشخیص دهند. سپس از میان بندگان خود، پاک‌ترین، خالص‌ترین و برترین‌شان را برگزید و ایشان را به عنوان هدایتگر و جانشین خویش به مردم معرفی کرد. رسولان صادقی که پیام آفریدگار را به بندگانش ابلاغ می کردند. فرستادگانی که نه تنها پیام آور پروردگار، بلکه مبیّن وحی الهی نیز بوده اند.


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، زیارت نامه ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 16 دی 1394برچسب:خداوند,قرآن,تبیین, | 16:30 | نویسنده : منا هادوی |

بدان كه از براى حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم معجزاتى بوده كه از براى غير آن حضرت از پيغمبران ديگر نبوده و نظير معجزات جميع پيغمبران از آن حضرت به ظهور آمده است و (ابن شهر آشوب ) نقل كرده كه چهار هزار و چهارصد و چهل بوده معجزات آن حضرت، كه سه هزار از آنها ذكر شده است .( مناقب  ابن شهر آشوب 1/189، تحقيق : دكتر بقاعى، بيروت)

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، معجزات ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 6 آذر 1394برچسب:معجزه,پیامبر,قرآن مجید, | 23:8 | نویسنده : منا هادوی |

برگرفته از کتاب: «محمد رسول الله»[1]

گردآوری و تلخیص: آذر طاهری ( کارشناس ارشد برق – مخابرات سیستم ؛ info@mohammadivu.org)

«لو نیکولاویچ تولستوی»، نویسنده شهیر روسی، طی سالهای 1828 تا 1910 میلادی در روسیه زندگی کرده و زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. آنچه در زندگی این نویسنده متفکر، بیش از سایر مسائل به چشم می‌خورد، تلاش صادقانه و به دور از تعصب او برای یافتن حقیقت و معنای زندگی است.

 او در نوشته‌ای رنج و درد خود برای رسیدن به خدا و باز یافتن ایمان را چنین بازگو می‌کند:

 

" زمانی در گذشته که فکر می‌کردم چگونه به زندگی خود پایان بدهم، قلبم پر از حزن و غم می‌شد. اگر بخواهم به این حالت روحی نامی بدهم باید آن را «در جستجوی خدا» بنامم ... بسیار نیک می‌دانستم که تحت اراده‌ای بسیار قوی قرار داریم که آن اراده خداوند است که مفهوم زندگی است. ولی باز هم از خودم سوالاتی داشتم ... وقتی نیک نظر کردم متوجه شدم که این پاسخ‌ها مرا راضی نمی کند. وجودم را ترس فرا گرفت و شروع به خواندن دعا کردم. از او خواستم به من کمک کند. فکر کردم او صدای مرا نمی شنود. قلبم مملو بود از این که خدایی نیست. در آن موقع باز هم دعا کردم. «خداوندا به من رحم کن مرا از این درد نجات بده»، «خداوندا به من راه را نشان بده»! ... اگر برای یافتن خدا کمی امید نداشتم زندگی‌ام به پایان می‌رسید ... بدون او زندگی محال بود ... "[2]

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، دیدگاه ها ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:محمد رسول الله,آذر طاهری,تولستوی,عطا ابراهیمی راد,پیغمبر, | 18:3 | نویسنده : منا هادوی |

برگرفته از: کتاب «محمد در اروپا»، نوشته‌ی مینو صمیمی[1]

 

تحقیق و گردآوری: آذر طاهری ( کارشناس ارشد برق – مخابرات سیستم ؛ info@mohammadivu.org)

 

 

«آر. وی. سی. بادلی»، (1970-1892م.)،[2]   نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی معاصر است.

نکته قابل توجه در زندگی این نویسنده، مسافرتهای او به نقاط مختلف جهان است. به طوریکه او به مدت 7 سال در میان مسلمانان آفریقا و اعراب بادیه نشین زندگی کرده است. حاصل این سفرها، آثار متعددی است که از وی به جای مانده است[3]  . یکی از این آثار، کتابی است به نام «پیام آور»[4] که در آن به شرح حال زندگی محمد (ص) پرداخته است.

 

  وی در قسمتی از کتاب «پیام آور» چنین می نویسد:

"سعی من بر این بود تا محمد را آنچنان که حقیقتا بود، معرفی کنم ... مردی با علایق ساده، اما برخوردار از شخصیتی بزرگ. کسی که خیر و مصلحت امتش را در دل داشت. مردی که از سوی خدا به او الهام شده بود، اما در مورد آنچه انجام می داد، به شیوه ای منطقی می اندیشید. محمد در عین ساده گرایی عاشق زیبایی بود. اوفقط یک مردی روحانی نبود، مردی دنیوی نیز بود که مثل بقیه افراد می زیست ... محمد در جامعه و در میان مردم احساس بیگانگی نمی کرد. او ازدواج کرد. چندین فرزند داشت، سوارکار خوبی بود، می توانست کفش‌های خود را تعمیر کند و لباس‌هایش را وصله بزند. بسیار خوشخو و خوشرو بود. خود را پیشوای قوم می دانست اما هرگز مغرور و خودستا نبود و هیچ گاه در راه ایجاد کاخ و دربار نکوشید. او هرگز کسی را وادار به این اعتقاد نکرد و مدعی نشد که از توانایی شگفت آور فراطبیعی نظیر خدا برخوردار است"[5]

 

 این نویسنده اروپایی در همین کتاب، پیامبر رحمت و مهربانی را اینگونه توصیف می کند:

"[محمد (ص)] فرمانده عربستان بود، اما از غذا خوردن با یک برده یا قسمت کردن خرمای خود با یک گدا ابا نداشت. آیا مردی که پیام خدا را از آسمان دریافت نکرده بود، می توانست چنین پیوند و پیمانی برادری را در سطح جهانی به وجود بیاورد؟"[6]

 



[1] - کتاب «محمد (ص) در اروپا»، اثر «مینو صمیمی» است. صمیمی که اکثرا وی را با کتاب پشت پرده تخت طاوس می شناسند، تحصیلات خود را در اروپا سپری کرده و سالها در سفارت ایران در سوییس مشغول به کار بوده است. این کتاب به زبان انگلیسی بوده و آقای عباس مهرپویا آن را به فارسی ترجمه کرده است. منابع این نوشتار، از همین کتاب نقل شده است: «محمد در اروپا»، نوشته مینو صمیمی، ترجمه عباس مهرپویا، تهران، انتشارات اطلاعات، سال 1386، ص 481 و 482.

[2] -Ronald Victor Courtenay Bodley (R.V.C. Bodley)

[3] - از جمله آثار او می توان به «The Yasmina»، «The Drama of the Pacific»، «Wind in the Sahara » و    «The Soundless Sahara » نام برد.

[4]- The Messenger

[5]The Messenger، آر.وی.سی.بادلی،لندن، 1946، ص 8.

[6]- همان، ص 9. 

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، دیدگاه ها ، ،


تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:محمد در اروپا,مینو صمیمی,آذر طاهری,بادلی,عباس مهرپویا, | 18:1 | نویسنده : منا هادوی |

برگرفته از: کتاب «تمدن اسلام و عرب»، نوشته‌ی گوستاولوبون

تحقیق و گردآوری: آذر طاهری ( کارشناس ارشد برق – مخابرات سیستم ؛ info@mohammadivu.org)

 

«گوستاو لوبون» (1931- 1841 م.)[1]  مورخ، جامعه‌شناس و پزشک فرانسوی است که نظریاتش در زمینه روانشناسی اجتماعی شُهره گشته[2] . وی با مسافرت به کشورهای مختلف و تحقیقات در زمینه تاریخ و تمدن ملت‌های مختلف، آثار با ارزشی از خود به جای گذاشته که از جمله آنها میتوان به «تمدن هند»[3] و «تمدن عرب»[4]، اشاره کرد.


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، دیدگاه ها ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:گوستاو لوبون,تمدن اسلام,تمدن عرب,تمدن اسلام و عرب,آذر طاهری,تمدن هند,محمد,لوبون, | 17:59 | نویسنده : منا هادوی |

برگرفته از: کتاب «نگرشی تاریخی بر رویارویی غرب با اسلام»، نوشته‌ی دکتر جهانبخش ثواقب

تحقیق و گردآوری:  آذر طاهری ( کارشناس ارشد برق – مخابرات سیستم ؛ info@mohammadivu.org)

 

«هنری دو  بولنویلیه» (1722 – 1658 م.)[1]  نویسنده و مورخ فرانسوی قرن هجدهم میلادی است. او در زمینه مطالعات تاریخی کتابهای متعددی نوشت که بسیاری از آنها بعد از مرگ وی چاپ شدند. بولنویلیه از نخستین پژوهشگران فرانسوی است كه درباره زندگی محمد (ص) به تحقیق پرداخته و كتابی در این باره با عنوان «زندگی محمّد»[2] نوشته است. این كتاب در سال 1723میلادی - پس از مرگ بولنویلیه - منتشر شد ولی نسخه خطی آن در زمان حیاتش دست به دست می‏گشت. در 1731 نیز ترجمه انگلیسی کتاب، در لندن چاپ و منتشر شد.

 این محقق و اندیشمند فرانسوی، در زمانی از محمد (ص) سخن می‌گوید که موج قضاوتها و نظرات بدبینانه نسبت به پیامبر اسلام و پیام او در اروپا رواج دارد. اما بولنویلیه، محمد (ص) و پیام او را تحلیل کرده و آیین او را چنین معرفی می‌کند:

«آیین محمّد چنان  خردمندانه است كه برای تبلیغ آن هیچ نیازی به جبر و قهر نیست. كافی است كه اصول آن را به مردم بفهمانند تا همه به آن بگرایند»[3]

 

بولنویلیه، محمد (ص) را نماینده زنده عنایات پروردگار می‌داند و اینچنین می‌گوید:

«محمّد صفاتی عالی  داشت و خداوند فصاحتی فوق بشری به او عطا كرده بود. چندان كه می‏توانست نادان‏ترین و خردمندترین مردم روزگار خود را متقاعد سازد و به دین اسلام معتقد گرداند.»[4]

 

«محمّد قانونگذاری بزرگ و خردمند بود كه دینی مُهذّب برای جهانیان به ارمغان آورد. [او]  نماینده زنده عنایات پروردگار بود.[5]


 

[1]- Henry de Boulainvilliers

[2]- lavie de Mahomet.

[3]- lavie de Mahomet ،Henry de Boulainvilliers، amsterdam ، 1730، ص 143. (منابع به نقل از کتاب «نگرشی تاریخی بر رویارویی غرب با اسلام»، نوشته دکتر جهانبخش ثواقب، انتشارات بوستان کتاب، چاپ دوم، 1387 است)

   [4]- همان، ص 164.

[5]- همان، ص177.


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، دیدگاه ها ، ،


تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:,هنری دو بولنویلیه,محمد (ص),بولتویلیه,محمد,ظاهری,آذر, | 17:48 | نویسنده : منا هادوی |

مقدمه

خداوند متعال اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ و اهل بیت آن حضرت را بر همه مسلمانان واجب کرده است؛ از آنجا که اطاعت، از اعتقاد و اعتقاد، از محبت و محبت، از شناخت سر چشمه می گیرد، شناخت معصومان ـ علیهم السلام ـ، نقش مهمی را در ایجاد اعتقاد و محبت و در پی آن، اطاعت هر چه بیشتر نسبت به این انوار مقدس ایفا می کند. این شناخت از راه های گوناگونی قابل تحصیل است؛ مطالعه اندیشه ها و سخنان بزرگان دینی ـ که عمر خویش را صرف شناخت دین و پیشوایان دین کرده اند ـ درباره ابعاد شخصیتی معصومان ـ علیهم السلام ـ یکی از راه های تحصیل این شناخت است.

در این مقاله با توجه به نامگذاری امسال به نام مبارک «پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ»، در جهت شناخت جلوه هایی از کمالات و ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ، پای سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیة الله خامنه ای ـ حفظه الله ـ می نشینیم. آنچه در پی می آید، گزیده ای در خور تأمل از اندیشه ها و سخنان این دو سلاله پاک رسول الله ـ صلی اللّه علیه وآله ـ است که در دو بخش می آید:

الف. پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در اندیشه و کلام امام خمینی ـ قدس سره ـ؛

ب. پیامبر اعظم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در اندیشه و کلام مقام معظم رهبری ـ حفظه الله ـ .

 


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، سخنرانی ها ، ،


ادامه مطلب
پرسش
چرا حضرت محمد (ص) اجازه داشتند که بیش از چهار زن بگیرند؟ لطفا دلیل بیاورید.
 
پاسخ اجمالی

موضوع ازدواج و تعداد همسران پیامبر اسلام (ص) بسیار مورد سؤال قرار گفته است، اما باید گفت:

 اولا؛ پیش از آن که حکم حرمت ازدواج بیش از چهار زن نازل شود، همه زنان آن حضرت به عقد ایشان درآمده بودند.

 ثانیا؛ ازدواج های پیامبر(ص) برای اهداف والایی مثل نجات برخی از زنان (سوده و ام حبیبه دختر ابوسفیان) از افتادن در دامن قبایل کافر و مشرک، تحکیم روابط با قبایل بزرگ عرب و جلب حمایت آنان (ازدواج با عایشه و حفصه)، حفظ مقام و آبروی بعضی از زنان با شخصیت (زینب بنت ججش)، جبران زحمت ها و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان آنان (ام سلمه)، باطل کردن حکم جاهلی در باره همسر پسرخوانده (زینب بنت جحش)، آزادی اسیران جنگی و تحکیم مبانی اسلام در قبایل غیر مسلمان (جویریه و صفیه) و... بوده است.

 شاهد ما آن است که همه همسران پیامبر اسلام(ص)، جز عایشه، زنانی بیوه و سالخورده بودند.

 از آنچه ذکر گردید می توان فهمید که اگر خداوند به پیامبرش اجازه ی ازدواج با بیش از چهار زن را داده است، برای مصالح مهمی بوده است که به آنها اشاره گردید. علاوه این قانون به کسی این اجازه را داده است که از آن سوء استفاده نخواهد کرد و شاهد ما رفتار و زندگی آن حضرت است که علی رغم امکان ازدواج با دختران زیبا روی، به زنان سالخورده اکتفا فرمود. پس به دلیل مقام والای پیامبر اسلام(ص) و مصالحی که در کار بوده، بعضی از احکام و اختیارات به آن جناب اختصاص داده شده که از جمله آن اجازه داشتن بیش از چهار همسر بوده است.


موضوعات مرتبط: درباره محمد(ص) ، پرسش و پاسخ ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:چهار همسر,محمد,همسر, | 17:3 | نویسنده : منا هادوی |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • انیمیشن گلکسی